Tuesday, June 4, 2019

Upgrade (2018)

Radnja: U bliskoj budućnosti tehnologija kontroliše gotovo sve aspekte ljudskog života.Ali kada se Greju, samoprozvanom tehnofobu,  život okrene naopačke, njegova jedina nada za osvetom je kompjuterski čip poznat kao Sten Žanr: Akcija / Naučna Fantastika / Triler Režija: Leigh Whannell Glumci: Logan Marshall-Green, Melanie Vallejo, Steve Danielsen...

Na ovaj film sam sasvim slučajno naleteo, gledajući filmografiju Logan Maršal Grina, koji mi se fino dojmio u jednom jako potcenjenom ostvarenju zvanom "The Invitation". Ne sećam se bilo kakve reklame, najave, tizera, trejlera i ostalih promocija i čuda vezanih za ovaj film, a zašto je to tako bilo mi je jasno nakon što sam se malo informisao o njemu. U pitanju je film jako skromnog budžeta, sniman je u Australiji, režiser je iz iste zemlje, nema neki zavidni režiserski staž, i zato moram reći da je ovo opaki "apgrejd" u njegovoj karijeri. Nije ovo nešto neviđeno, više o tome ću reći na kraju, a generalno i kroz dalji tekst, ali je jako dobro osmišljeno, zna šta želi da ispriča i jako retko krivuda s te putanje.

Ono što odmah moram da pohvalim je da imamo lep miks žanrova i svakom od njih posvećena je pažnja. Realno, jako teško je danas biti originalan. Ne mogu da kažem da je ovo u potpunosti originalno, kao što već rekoh u uvodu , ali se vidi da su se pošteno potrudili da svaki element filma ima nešto specifično. Kada je u pitanju akcija, videćemo izuzetno zanimljive pristupe u samim borbenim okršajima. Moram napomenuti da kamera, njeno pomeranje i biranje uglova, ubrzavanje i sve ostalo opasno doprinosi utisku u tim scenama i baš radi posao. U tim trenucima film me je opasno podsetio na jedno drago ostvarenje iz detinjstva. U pitanju je Smoking sa čuvenim Džeki Čenom, koji sam verujem poslednji put gledao pre desetak godina. Ceo film je s vremena na vreme protkan momentima humora, koji je solidan i pre svega funkcioniše zbog odličnog Logan Maršal Grina. Ti delovi su me takođe podsetili na nešto, ali o tome na kraju teksta. Zbog svega što sam naveo, lako dosad može se zaključiti da je film jako zabavan, što i jeste tako. U jednom trenutku sam pomislio čoveče ovo baš ima potencijal naročito u svom sci-fi odeljku, ali i da ga ne iskoristi, dovoljno je interesantno da bude sasvim zadovoljavajuće. Na moje veliko oduševljenje, neko se potrudio da napravi kako bombastičan tako i pametan film.
Kako se radnja dešava u bliskoj budućnosti, sva ta tehnologija koju vidimo, automobili, džidža bidžice, tačskrinovi i et setera, ume često u novijim naučno-fantastičnim filmovima da izgleda jako glupo. Ovde to nije slučaj, bar za većinu stvari koje smo u prilici da vidimo. Moram jako pohvaliti fotografiju filma, gde uglavnom tamnije boje dominiraju, ali i na taj način sjajno doprinose samoj atmosferi pogotovo u kombinaciji sa pomenutom "sci-fi scenografijom". Ovo pominjem pre svega zbog skromnog budžeta filma, koji i pored toga uspeva da izgleda odlično. E sad, ono što mi se jako svidelo je stav glavnog lika prema svoj toj naprednoj tehnologiji. Iako u početku deluje kao namerni kontraš svemu tome, zapravo kako film prolazi shvatamo koliko je čovečniji i prirodniji od većine ostalih. U redu, nije neka mudrost u današnje vreme reći koliko se čovek gubi u tehnologiji bilo koje vrste. Stvar je u tome što ona polako počinje da preuzima uloge samih ljudi. Šta će mi čovek, ako robot to može da uradi bolje i efikasnije. Šta će mi kućepazitelj, ako imam robota iz Roki i ne znam kog dela, da mi peva, mazi, pazi, sokove cedi i decu za školu sredi.. Upravo zbog toga rečenica koju naš protagonista govori ima opakog smisla : "Ti u tome vidiš nešto veliko, ja vidim deset nezaposlenih ljudi više". Ovakvih detalja film ima dosta i kada se nadoveže na sve prethodno, sve vam je jasnije koliko je ovo naime dobro odrađeno.
E sad, imamo u samoj radnji i jednu standardnu, holivudsku priču o osveti. Kao što sam naglasio ranije ovo bi bilo skroz korektno i da su u tom pravcu otišli. Ono što je još bolje, sve vreme i izgleda da priča ide u tom smeru i dok vas lagano uljuljkava setom akcionih egzibicija i vratolomija, odjednom dolazi otrežnjenje i preokret u sasvim drugom pravcu. Kao da su vas u Inception-u gurnuli u kadu sa vodom, da bi ste se probudili. Hvala filmotvorcima još jednom na tome. Od tog trenutka film počinje da ispunjava svoj potencijal i do kraja se gleda u potpuno drugačijem svetlu u odnosu na prethodnu polovinu.
Elem, u tom raspletu leži možda i jedina veća mana filma. U jednom trenutku, shvatimo da je postojala mogućnost da do svega što vidimo uopšte i ne dođe. S obzirom na inteligenciju osobe koja je to mogla sprečiti, rekli bismo da je malo nerealno da ne predvidi kako bi se stvari mogle odvijati. S druge strane tu manu možemo eliminisati, ako znamo kakva može biti ljudska radoznalost i znatiželja? U svakom slučaju, sve to ne menja ovo prethodno navedeno, samo malo obara utisak na dole. Pomenuo sam da ću reći i evo sada najkraće moguće govorim: Venom meets Ex Machina. Tako nekako bih opisao na šta me ovo podsetilo, čak je i Logan Maršal Grin pomalo kao Tom Hardi hehe. Uzmite ova poređenja s dozom rezerve naravno.Konačno, Upgrade ostaje jedno izuzetno pozitivno iznenađenje koje karakteriše upravo borba između čoveka i tehnologije. Tu borbu ćete u nekoliko navrata videti i u bukvalnom smislu. Da li je napredna tehnologija na korist ili na propast?...

 Ocena: 8/10

No comments:

Post a Comment